jueves, 29 de mayo de 2014

Deixant petjades...


Bona tarda a tots i a totes! Avui duc una entrada molt especial ja que us parlaré d’una activitat que he portat a terme amb tots, TOTS, els infants del centre “Es fameliar”, aprofitant la meva rotació per totes les aules.

L’activitat sembla una mica senzilla, però per a cada grup s’ha adaptat a la seva programació, de forma que han fet una creació entre tots que, a hores d’ara, adorna l’entrada de l’escoleta i a simple vista sembla tot una mateixa composició. L’activitat que he escollit ha set pintar de colors les plantes dels peus i fer camí a un paper continu, a més a més, volia posar prou verd també per a què semblés una mena de planta amb flors, aprofitant l’estació de l’any en què ens trobàvem: primavera.

Pel que fa a l’activitat amb bebès, la classe dels “Patufets”, dir que era una activitat d’experimentació sensorial que la tutora de grup tenia planejada per fer-la una mica més endavant, però que, aprofitant que estava jo, l’han avançat una mica en la programació. Per a ells, com són set alumnes, he escollit set color diferents, un per a cadascú, menys el verd. Per a posar la pintura, he utilitzat rodets i pinzells, ja que són tactes diferents i ells es troben en una etapa sensoriomotriu per la qual  coneixen tot a través dels sentits. El moment de fer-ho era després del moment de descans, quan anaven aixecant-se de dormir.

En la programació de la tutora aquesta activitat es trobava dins un projecte anomenat “Peus peuets, les extremitats oblidades”, ja què té molt en compte aquesta part del cos que, en créixer, sembla que no els hi fem gaire cas.

El color verd el vam afegir amb les mans, al dia següent, i formava part del conte que estaven aprenent aquell trimestre “En Patufet”. Amb dues tonalitats de verd, una a cada mà, vam deixar que els infants fessin la seva pròpia col (on s’amaga el personatge el conte abans de ser empassat per la vaca). Les fotos del procés i del resultat les veureu més endavant, amb les de la resta de grups.

Seguim amb la classe de “La rateta que escombrava l’escaleta”, els infants 1 a 1 any i mig. Amb ells vaig tenir present que estaven en un moment de desenvolupament de la parla i es fixaven molt en els colors i les parts del cos. Així que dedicarem un dia als peus i l’activitat que van fer va ser la que jo havia proposat. En aquest grup es va fer l’activitat en dos moment, primer els que dormien després de esmorzar, i després, mentre aquells dormen, els que no dormien la feien. En aquest cas, cada infant portava un peu pintat d’un color diferent, alternant el verd per a què també hi tingués lloc.

A l’aula d’1 any i mig a 2, “Els tres porquets”, l’activitat va tenir lloc en el moment d’experimentació, en aquest cas es pretenia que els infants comencessin a tenir present el temps d’espera. Així que l’activitat va ser en un mateix moment per a tots: després de l’esmorzar. Es van treure les sabates i van asseure’s a la porta del porxo, esperant a ser cridats d’un en un. Sabíem que era una activitat molt llarga per a què tots estiguessin asseguts esperant, però la veritat que ens va sorprendre tant a la tutora com a mi, que ho van fer molt i molt bé.

En aquest cas, cada infant tenia un color assignat i hi havia un parell de totalitats de verd conscientment. Anaven entrant un a un, anaven al seu color, posaven el peu dintre i caminaven per sobre del paper. Amb aquest grup, dir també que cercàvem l’autonomia, així que ells sols posaven un sol peu (l’altre no, per tal de no relliscar pel paper) i caminaven. En acabar els hi ajudàvem a rentar-se el peu. Jo encara estic sorpresa de la paciència i espera que van aconseguir tenir els infants d’aquest grup, van gaudir molt i ho van fer genial.

Passem ara a explicar com ho van fer els nens i nenes de la classe de “L’aneguet lleig” i “La caseta de xocolata”. En el primer cas vam haver-ho de fer dos dies seguits, ja que el primer dia, les fotografies per a la documentació no van sortir com esperàvem i realment, “ja que ho fem, ho fem bé!”. Encara i així, el procediment va ser el mateix els dos dies per als dos grups. En aquesta ocasió cada infant portava un peu d’un color i l’altre d’un altre color. Per a aquests grups de utilitzàrem aquesta activitat com a una més dins el projecte “Som pintors”, ja que havien pintat amb terra, amb sal, amb gel, etc., però només amb les mans. Aquesta va ser una forma més de pintar, diferent a com esperaven que fos.

Com hem dit, els infants del grup 3B (“els aneguets”) portaven un peu verd i l’altre de color. Els infants de “la caseta”, per contra, no van utilitzar el color verd per als peus, ja que dies abans havien pintat un tros ben gros de paper continu només de verd amb diverses tècniques, en una altra activitat dissenyada per mi i per a ells.

En ambdós casos els hi pintàvem amb un rodet i un pinzell els peus i, per tal d’assolir autonomia, els hi deixàvem rentar la poca pintura que els hi quedava amb tovalloletes humides.

Com podeu veure, i tal com vaig poder veure jo, aquesta mateixa activitat es pot realitzar amb tots els grups, adaptant-la a la seva programació amb imaginació. Vaig gaudir moltíssim de les diferents experiències, les tutores em van ajudar moltíssim i, he de dir, que les diferents propostes han set possible gràcies a la participació de la parella educativa a l’aula. Des d’aquí voldria aprofitar per fer una demanda: la parella educativa és necessària en les escoletes; més supervisió, més qualitat educativa, més tipus d’activitats, etc. Amb una parella educativa, els infants poder desenvolupar-se molt millor en gairebé tots els sentits així que, per favor, menys retalls en educació!

Per acabar, les etiquetes de les competències d’avui: Disseny, ja que les activitats han set dissenyades, adaptades i portades a terme per mi a les diferents aules i programacions; i Reflexió i Innovació, ja que m’he adonat de la importància de dues persones a l’aula per afavorir el desenvolupament dels infants, així com la millora de la documentació que es pot fer; de que es pot desenvolupar la mateixa activitat a tots els grups amb imaginació i que les errades sempre formen part de l’aprenentatge.

Us deixo un vídeo elaborat per mi amb les fotografies i vídeos que es van realitzar durant les activitats.

Una abraçada ben forta a tots!

Patricia Pinar Roig

☺♥♪

____
AGRAÏMENTS:

-          A les tutores dels grups de l’escoleta “Es fameliar”: Esperança Costa, Pilar Ribas, Enriqueta Díaz, Margalida Bufí, Mª José Reyes per ajudar-me a dur a terme aquestes activitats.

-          A Toni Granados i Mª Emilia García per fer possible aquestes pràctiques.

-          A tots els infants de l’escoleta “Es fameliar” per participar i aprendre amb mi amb aquesta activitat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario